Результати моніторингу якості освіти
Про підсумки проведення тематичної перевірки «Стан роботи зі створення психологічного та фізичного безпечного освітнього середовища»
Відповідно до річного плану роботи КЗ «ДНЗ № 59 ВМР» на 2022-2023 н.р. та з метою виявлення мотивації діяльності педагогічного колективу з організації безпечного освітнього середовище як одного із чинників соціалізації дітей дошкільного віку, формування у них соціально-громадянської компетентності, визначення подальших шляхів реалізації безпечного освітнього середовища, в закладі дошкільної освіти було проведено тематичну перевірку «Стан роботи зі створення психологічного та фізичного безпечного освітнього середовища».
До нового 2022-2023 навчального року в ЗДО розроблено план заходів із розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти за даним напрямом. Згідно з ним здійснено відповідні заходи з метою створення безпечного та комфортного освітнього середовища закладу освіти.
Огляд території на предмет її безпечності здійснюється щоденно заступником завідувача з господарства Світланою ТУШЕВСЬКОЮ та робітником з комплексного обслуговування та ремонту будівлі Віктором САЛЕЦЬКИМ. Територія закладу освіти доглянута, чиста, в переважній більшості безпечна, не доступна для несанкціонованого заїзду транспорту та сторонніх осіб, оскільки огороджена цілісно. Ворота та хвіртка закладу зачиняється після прийому дітей та відчиняється перед поверненням дітей додому в другу половину дня. На воротах є дзвінок, яким батьки можуть викликати працівника закладу за потреби.
Комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад № 59 Вінницької міської ради» здійснює освітній процес відповідно до додатка 3 до листа МОН «Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні» від 02.04.2022 № 1/3845-22, керуючись рекомендаціями ДСНС щодо організації укриття в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту персоналу та дітей закладів освіти. Між адміністрацією закладу дошкільної освіти та головою об’єднання співвласників багатоквартирного будинку підписано договір про тимчасову оренду захисної споруди цивільного захисту. 10 жовтня фахівцем ГУ ДСНС складений висновок про можливість використання об’єкта як найпростішого укриття. Підвальне приміщення площею 100 м2 укомплектоване первинними засобами пожежогасіння, електропостачання наявне, є резервне освітлення (ліхтарі) в достатній кількості. Підвальне приміщення розраховане на 130 вихованців та 37 працівників закладу.
З педагогічним та технічним персоналом ЗДО до відновлення освітнього процесу проведені інструктажі та навчальні евакуації, працівники закладу досконало знають свої дії за сигналами тривоги, маршрут та напрямок руху, своє місце в захисній споруді. Всі технічні працівники закладу заздалегідь закріплені за кожною віковою групою. Вихованці дотримуються вказівок педагогів, перебуваючи в захисній споруді, знаходяться в чітко визначеному місці для кожної вікової групи. У всіх діток в наявності тривожні валізи, інформаційні бейджики з даними про дітей, їх батьків, адресою проживання та відомостями про стан здоров’я і хронічні захворювання. Враховуючи умови воєнного стану та карантинні обмеження, вихователі проводять температурний скринінг і перевіряють наявність тривожного рюкзака та інформаційного бейджика.
Захисна споруда забезпечена місцями для сидіння, ліжками, які використовуються за необхідності. В укритті є питна та технічна вода в необхідній кількості, одноразовий посуд, аптечка, зволожувач повітря, найпростіші засоби індивідуального захисту, облаштовано медичний куточок, мінібуфет, туалет з баком для нечистот.
Працівники та вихованці закладу забезпечені жилетами із світловідбивальними елементами. В другу половину дня діти перебувають на вулиці одягнені в світловідбивальні жилети.
Відстань до підвального приміщення від воріт закладу дошкільної освіти складає 120 м. Пішохідного переходу на цій частині вулиці немає, тому до переведення дітей через дорогу задіяні двірник та робітник з комплексного обслуговування та ремонту будівлі, виготовлені знаки із світловідбивальними елементами для використання у темну пору доби. Відповідальні зупиняють автотранспорт по дві сторони дороги, що полегшує організоване переведення дітей у сховище під час повітряної тривоги.
В будівлі закладу дошкільної освіти забезпечено безпечний фізичний простір для перебування вихованців та працівників. При евакуації ніщо не перешкоджає руху учасників освітнього процесу. Шафи, полички, мобільні полички та органайзери, безкаркасні меблі розташовані у приміщенні так, щоб вони не перешкоджали руху дітей. Додатково оглянули коридори на предмет розташування там кімнатних рослин та інших об’єктів, що можуть стати перешкодою при евакуації. Коридори та просторові осередки (рекреації) максимально звільнені від речей, що можуть заважати екстреній евакуації та бути джерелом травмування. На сходових клітинах нанесено маркування на першій та останній сходинці. Проходи до всіх запасних виходів є вільними та доступними. В закладі діє чітка процедура реагування/поведінки, знання цих процедур усіма працівниками закладу та постійне відпрацювання правил з дошкільниками.
Володіння навичками першої допомоги сьогодні, як ніколи, актуальне, особливо для працівників закладів освіти. Практичний психолог Ірина МОРОЗ підтримує проходження педагогічними працівниками психологічних тренінгів. Особиста стійкість педагогів та вміння надати необхідну підтримку вихованцям та їх батькам під час надзвичайних ситуацій воєнного характеру надважливі в умовах воєнного стану. Емоційний стан педагогів важливий для повноцінного якісного функціонування закладу. Завідувач ЗДО Альона КАРПИНА постійно цікавиться, як почуваються працівники закладу, яким є рівень тривожності кожного за свою безпеку, безпеку родини, адже самопочуття педагогів відіграє значну роль у формуванні сприятливого освітнього середовища для дітей дошкільного віку.
На педагогічних годинах, п’ятихвилинках, семінарах розглядається питання безпечного психологічного середовища в ЗДО. Таким чином в закладі діють певні правила, яких дотримується кожен працівник: уникати голосних окриків, створення шумових ефектів, до прикладу, грюкання дверима, хлопання долонею по столу, різкі сигнали за допомогою будь-яких приладів, інші гучні звуки.
У дитячому колективі кожної вікової групи створено атмосферу довіри на основі емоційно забарвленого спілкування, в якому домінують позитивні емоції та поважне ставлення одне до одного. Кожного ранку вихователі дошкільних груп проводять цікаві ранкові зустрічі. При цьому діти відчувають, що їм раді в дитячому садку, на них чекають. Це дружнє й уважне вітання дитини, щойно вона прийшла з дому в дитячий садок. Педагоги вітаються доброзичливо, дивіться дитині в очі, злегка усміхаються, говорять спокійним голосом і з лагідною інтонацією. Саме від цього моменту залежить, чи буде налаштоване дружнє й довірливе спілкування з дитиною на весь день.
Дітям важливо знати, що їх розуміють і приймають, схвалюють і поважають, а також одночасно відчувати власну винятковість і спорідненість з іншими. Щоб формувати в дітей почуття приналежності до колективу однолітків, в групах середнього дошкільного віку №5,9 створено куточки приналежності, у якому унаочнена інформація як про всю групу, так і про кожну дитину. В групі №12 розміщено колективне фото групи, а навколо – фото кожної дитини й теки з їхніми досягненнями. В кожній віковій групі облаштовано окрему поличку для колективних та індивідуальних робіт, які виготовили діти у творчій та освітній діяльності. Якщо в дитини не розвинене почуття приналежності до групи, вона демонструє негативну поведінку. Наприклад, ізолює себе від інших, ставиться до них агресивно, залякує і дражнить, намагається привернути увагу будь-яким способом до себе. Така дитина потребує більшої уваги. Щоб допомогти їй відчути себе частиною колективу в старших дошкільних групах ЗДО діють правила взаємодопомоги.
Під час взаємодії з однолітками дитина освоює простір спілкування та співпраці. А це сприяє розвитку її соціального пізнання та формує позитивні взаємини з партнерами.
Педагоги груп №5,9,2,12 формують в дітей також почуття приналежності до своєї родини, інтерес і повагу до її традицій і звичаїв. Для цього в названих групах вихователі разом з батьками реалізують різні тематичні освітні проєкти: «Я і моя сім’я», «Як ми відпочиваємо з родиною», «Добрі руки моєї бабусі», «Мій любий тато», «Наші традиційні сімейні справи» тощо. У межах цих проєктів проводяться бесіди з батьками та дітьми, створюються колажі, лепбуки, куточки на відповідні теми.
У групі панує атмосфера емоційно забарвленого спілкування, коли діти вільно висловлюють свої почуття й емоції. Щоб спонукати їх до цього, в групі №6 вихователі використовують екран настрою – стенд, на якому зображено простори веселого та сумного настрою. Педагоги заохочують дітей відображувати на стенді свій настрій, коли вони вранці приходять у групу. Для цього кожна дитина має прикріпити свою фотокартку чи смайлик у відповідній зоні стенда. Вихователі радіють тому, що в певної кількості дітей гарний настрій, та підтримуйте тих, у кого сумний. Екран настрою допомагає оцінити стан емоційного добробуту дитини, а відтак – розвивати в неї емпатію та саморегуляцію, навчати співпереживати та співчувати, виражати свої емоції соціально прийнятним способом і володіти собою.
У дитячому садку вихованці постійно перебувають, взаємодіють і спілкуються в колективі. А це нівелює їхні особистісні потреби та призводить до психологічної втоми. Тому в кожній віковій групі створено простір для усамітнення, рефлексії та відпочинку. Педагоги облаштували невеликий відокремлений куточок у спокійному просторі групи, розмістили у ньому предмети для відпочинку: м’які подушки, килимок, іграшки, книжки, предмети для сенсорної релаксації тощо. У куточку усамітнення дитина може побути наодинці із собою, розслабитися, відпочити, пригасити негативні емоції, заспокоїтись, адаптуватися до нових умов тощо.
Отже, означені способи взаємодії допомагають розвивати комунікаційні навички, емпатію та самоконтроль дітей, а також навчають їх висловлювати й проживати свої почуття й емоції, співпереживати іншим і формувати позитивні взаємини з однолітками.
Разом з тим в закладі дошкільної освіти є недоліки щодо організації освітнього процесу в укритті. Саме тому варто звернути увагу педагогів закладу на облаштування внутрішнього простору приміщень укриття, яке має бути комфортним, містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу. З метою залучення дітей до різних видів діяльності педагогічному колективу необхідно заздалегідь спланувати змістовий контент роботи, що відвертатиме увагу дітей від хвилювань, страхів та сприятиме зниженню тривожності. Доцільно використовувати технічні засоби навчання, дидактичні, настільно-друковані ігри, різні види театрів, шашки, шахи, залучати дітей до малювання та поробок з паперу, природного матеріалу тощо. Щодо психологічного супроводу всіх учасників освітнього процесу. Сьогодні, в умовах війни, педагогу необхідно володіти елементарними навичками подолання тривожності, нападів панічної атаки, вміти переспрямувати увагу конкретної дитини, або дітей на позитивні явища, зацікавити їх, знайти способи піднесення їхнього настрою, знати елементарні способи розслаблення дитини у стані нервового напруження. Для педагогічних працівників, як і для батьків вихованців, надзвичайно важливо володіти елементарними навичками самодопомоги, психологічної допомоги дитині/дорослому у стані стресу. Педагогічним працівникам рекомендовано:
1.1 Облаштувати в укритті різні ігрові осередки (куточок творчості, читання, тощо).
1.2 Переглянути Цикл вебінарів за підтримки дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ у співпраці з ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України та громадською організацією «ЛаСтрада-Україна»
1.3 Пройти безоплатний курс підвищення кваліфікації «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час і після завершення воєнних дій».
2. Практичному психологу, Ірині МОРОЗ, з метою мінімізації та запобігання виникненню посттравматичного синдрому під час перебування дітей в укриттях здійснювати їх психологічний супровід.
3. Педагогам, які атестуються, під керівництвом вихователя Оксани ВДОВІЧЕНКО за допомогою сайту організувати взаємодію всіх учасників освітнього процесу, створити віртуальну бібліотеку, своєрідний банк освітніх ресурсів, постійно оновлювати і поповнювати інформаційне наповнення сайту, використовувати ресурси онлайн-освіти.