Порядок і темпи розвитку у кожного малюка індивідуальні. Фахівці радять вперше показати дитину логопеду в 3 роки. Робити цього раніше не варто, тому що саме в період з 2 до 3 років відбувається стрімкий розвиток мови і поповнення словникового запасу з об’єднанням окремих слів у речення.
Є категорія дітей, які до 3-х річного віку взагалі не розмовляють. Тому до цього часу заняття з ними будуть малоефективними. Також показати дитину фахівцеві необхідно у випадках, коли до 4-5 років у нього спостерігається:
перестановка букв або складів у слові;
неправильна вимова будь-яких звуків;
некоректна побудова фраз (відсутність прийменників, плутанина між множиною і одниною, відмінками і т. д.);
змазана мова;
неможливість побудувати логічно правильне речення;
заїкання;
ураження слуху;
білінгвізм;
підозра на відставання в розумовому розвитку;
незрілість нервової системи.
Також консультація потрібна дітям, які народилися раніше терміну, перенесли родову травму.
Розпізнати проблему допоможуть існуючі норми мовного розвитку дитини:
У лексиконі однорічної дитини мають бути присутніми 3-4 простих слова. Крім цього, вона повинна розуміти окремі слова, асоціюючи їх з певними предметами.
У 2 роки малюк повинен складати прості речення (з 2-3 слів). Також він повинен розуміти і виконувати інструкції з декількох пунктів. Наприклад, підійти до шафи і взяти книгу. У словниковому запасі у нього має бути вже близько 50 слів.
Трирічна дитина вміє складати слова в пропозиції, правильно використовуючи відмінок і число слів, вживаючи потрібні сполучники, прийменники.
В 4 роки дитина вміє складати складнопідрядні і складносурядні пропозиції. До цього віку вона уже повинна вміти вимовляти свистячі, а пізніше – шиплячі звуки.
До 5-6 років дитина починає вимовляти букву «Р». У неї повинен бути вже досить великий словниковий запас, що включає узагальнюючі поняття (їжа, одяг).
Якщо мова малюка істотно відрізняється від загальноприйнятої норми, потрібно проконсультуватися з логопедом.