Поради логопеда

 

log

Поради батькам

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ В ДІТЕЙ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЗА ДОПОМОГОЮ ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ

Про особливу роль дрібної та загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей знають усі. Від народження маляти батьки, а потім педагоги, приділяють значну увагу тренуванню пальчиків дитини.

        Дитина пізнає світ передусім за допомогою органів чуття: розглядає його та прислухається до розмаїття звуків, досліджує на дотик, на смак, на запах. Взаємодія з оточенням неможлива без рухової діяльності дитини. Чим більше дитина рухається, тим активніша її пізнавальна діяльність, тим повніший та інтенсивніший її розвиток.

       Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.

        У дитинстві, коли активно формуються мовленнєві зони, надзвичайно важливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку та стимулюють мовленнєву й розумову діяльність. Ще більше прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, що сприяє покращенню вимови звуків, побудові логічно правильних, семантично зв’язних висловлювань.

     Саме   тому  тренування  пальців  рук,  розвиток  дрібної  моторики — необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, і воно набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми. Різноманітні вправи та завдання для пальчиків не тільки сприяють розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дитини, а й допомагають організувати діяльність дитини впродовж дня, привернути увагу, розвеселити, забезпечити психологічний комфорт.

Масаж кисті руки шишкою

Шишка швидко пробігає,
Ручки наші розминає.

(Затиснути шишку між долонями, перекочувати її вперед-назад. Повторювати 7—10 разів.)

 Вправна шишечка моя —
Здоровішим буду я.

(Покласти шишку па долоню, промовляти слова.)

Метелики прилетіли
І на щічки нам сіли.

(Шишечкою почергово торкатися до правої та лівої щічки, повторювати 7—10 разів.)

Крильцями полоскотали —
Діти враз веселі стали.

(Пальчиками помасажувати щічки.)

Масаж кисті руки горіхом

Веселенький біг струмочок,

(Колові рухи горіхом по долоні правої руки.)

Повернув на горбочок,

(Покласти руку на тверду поверхню, перекочувати вверх від зап’ястя до середнього пальчика.)

Стрімко вниз він покотився

(Перекочувати вниз від середнього пальця до зап’ястя.)

І в долоньці опинився.

(Так само помасажувати ліву ручку. Повторювати 5 разів.)

Комплекс вправ пальчикової гімнастики з каштанами

1. «Позбираємо каштани»

(Беремо каштани трьома пальчиками: великим, указівним, середнім)

2. «Катаємо колобка»

(Колові рухи по долонях).

3. «Натягнемо рукавички»

(Тримаючи каштан пальчиками однієї руки, гладимо другу руку з обох боків)

4. «Тук-тук»

(Постукуємо каштанчиком по кожному пальчику з внутрішнього боку.)

5. «Не впусти»

(Піднімаємо каштани з підлоги, тримаючи їх між пальцями.)

6. «Притисни»

(Притискаємо каштани до кожної долоньки пальчиками.)

7. «Вісімка»

(Прокручуємо два каштани в одній долоні.)

Масаж кисті руки шишкою
Дощові краплинки
Торкнулися руки,
Їх зовсім не бояться
Всі наші малюки.

(Погладжування: на рахунок один — рух шишкою по зовнішній поверхні лівої руки від пальців до ліктя; два — по внутрішній поверхні; три — по зовнішній поверхні; чотири — по внутрішній поверхні.)

Дощик крапає частіше,
По руці він б’є сильніше.
Хай водичка ллється, ллється —  
З неї сила додається.

(Постукування у такій самій послідовності. Погладжування. Загалом 12 рухів.)

Для шиплячих звуків: ш , ж , ч , шч , дж

1. «Усмішка»
Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.
Схожі ми на скрекотушок,
Тягнем губи аж до вушок.

2. «Хоботок»
Витягнути губи вперед, як для поцілунку, утримувати в такому положенні 3-5 секунд. Повернути губи в спокійне положення. Дати дитині час для перепочинку і розслаблення. Запропонувати зглитнути слину. Повторити вправу 3-4 рази.
Хобот слоненятко тягне,
Ним ось-ось банан дістане.
Губи в трубочку склади
Й слоненятку покажи.

3. «Бублик»
Виконати вправу «Хоботок». Потім округлити губи так, щоб було видно зуби. Слідкувати, щоб зуби були зімкнуті. Утримати губи в такому положенні на рахунок до 5-ти.

4. «Покараємо неслухняний язичок»
Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».
А тепер вже не зубами –
Я пошльопаю губами:
«У бика губа тупа,
Па – па – па».

5. «Покусаємо язик»
Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.
Варіанти:
-покусувати кінчик язика;
-покусувати середину язика;
-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед – назад.
Під час виконання вправи вимовляти: «та–та–та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.
Висуваю свій язик,
Щоб лінуватися не звик,
Й від кінчика й до кореня
Кусати починаю я.

6. «Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.
Язичок наш, як лопатка –
Дуже рівний, дуже гладкий.
Ловкою лопаткою
Копаю біля хатки я.

7. «Годинник»
Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.
Вліво-вправо кінчик ходить,
Ніби місця не знаходить.

8. «Футбол»
Рот закритий. Напруженим язиком впертися то в одну, то в другу щоку.
Гра чудова є у нас,
Весело проводим час.
Знов м’ячем забили «гол»
Вправу цю звемо … футбол.

9. «Чашечка»
Посміхнутися, відкрити рот. Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.
Тепер краєчки язика
Угору підтягаю,
Глибоку «чашечку» таку
Зубами не торкаю.

10. «Фокус»
Висунути язик між губами, загнути трішки його кінчик і дмухнути на шматок вати, який лежить на кінці носа дитини.
Я «чашку» виведу вперед,
З неї подую вгору.
І тепле повітря враз обдасть
Дуже малий мій носик.

11. «Смачне варення»
Посміхнутися, відкрити рот та язиком у формі чашечки облизувати губу, роблячи рухи зверху вниз. Можна продовжити рух і сховати язик до рота, не руйнуючи «чашечки».
Вправа є у нас така,
Дуже легка і проста:
Губки ми оближемо,
Мов варення злижемо.

12. «Почистити верхні зуби»
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.
Ходить гірка вліво-вправо,
Чистить зубки дуже вправно.

13. «Гойдалка»
Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі).
Мов гойдалка язик гойдався
І гойдатись не боявся.

14. «Сходинки»
Відкрити рот. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків (третя сходинка). Утримувати в кожному положенні 3-5 секунд.
На верхню губку,
На верхні зубки,
За зубки – стрибок –
І у роті язичок.

15. «Маляр»
Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.
Наче маляром працюю —
Піднебіння побілю я.

16. «Лоша»
Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика («конячка цокає копитами»). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи.
Цок-цок-цок,
Цокають копита.
Цок-цок-цок,
Я охайна й вмита.
Я копитом цокочу,
Як захочеш – прокачу.

17. «Грибок»
Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб
під’язикова зв’язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.
Ось грибочок-сироїжка.
Вгорі – «шляпка», знизу – «ніжка».

18. «Гармошка»
Положення язика, як у вправі «Грибок», губи в усмішці. Не відриваючи язика, відкривати і закривати рот.
На гармошці я заграю,
Рот відкрию – закриваю.
Свій язик «грибком» тримаю –
І його не відпускаю.

Для свистячих звуків: с , з , ц , дз

1. «Усмішка»
Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.
Схожі ми на скрекотушок,
Тягнем губи аж до вушок.

2. «Парканчик»
Усміхнутися так, щоб зуби були зімкнені й трохи оголені.
Язик стрибнув, неначе зайчик,
І заховався за парканчик.

3. «Хоботок»
Витягнути зімкнені губи вперед «трубочкою». Утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5 – 10.
Неначе хоботок у слоненяти,
Я буду губи у напруженні тримати.

4. «Усмішка – хоботок»
Чергувати вправи «Усмішка» і «Хоботок».
Тягнем губи аж до вух,
Посміхнімося удвох.
А тепер стуляймо губи,
Мов подмухаймо у труби.

5. «Покараємо неслухняний язичок»
Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».
А тепер вже не зубами –
Я пошльопаю губами:
«У бика губа тупа,
Па – па – па».

6. «Покусаємо язик»
Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.
Варіанти:
-покусувати кінчик язика;
-покусувати середину язика;
-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед – назад.
Під час виконання вправи вимовляти: «та–та–та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.
Висуваю свій язик,
Щоб лінуватися не звик,
Й від кінчика й до кореня
Кусати починаю я.

7. «Лопатка»
Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.
Язичок наш, як лопатка –
Дуже рівний, дуже гладкий.
Ловкою лопаткою
Копаю біля хатки я.

8. «Дму на лопатку»
Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий кінчик язика на нижню губу, спокійно подути по середині язика.
Дму, дму на «лопатку» я,
Щоб широкая була.

9. «Жолобок»
Язик лежить на нижній губі, кінчик вузький, а бокові краї заломлені в жолобок.
Я слухняний язичок
Заломлю у жолобок.
Став вузький мій язичок,
Хай тече по нім струмок.

10. «Голочка»
Усміхнутися, висунути язик, витягнувши його по можливості вузько, потримати під рахунок до 7, а потім сховати (4-5 разів).
Усміхнусь, зроблю язик
Голкою вузькою – жик!
Довго-довго я тримаю,
Потім вмить його ховаю.

11. «Годинник»
Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.
Вліво-вправо кінчик ходить,
Ніби місця не знаходить.

12. «Почистимо нижні зуби»
Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і кінчиком язика «почистити» нижні зуби з внутрішнього боку.
Щоб зуби всі були біленькі,
Їх слід почистити гарненько.

13. «Гірка»
Відкрити широко рот. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби, широкий язик виставити «гіркою». Утримувати в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.
Буде спинка язика,
Наче гірочка крута.
Кінчик в зуби упираю,
Із напруженням тримаю.

14. «Вітерець дме з гори»
Посміхнутися, відкрити рот. Виставити язик «гіркою», а потім спокійно, плавно подути по середині язика. Повітря має бути холодним.
З гори дме вітерець,
Від холоду посланець.

15. «Жуємо млинчик»
Посміхнутися, відкрити рот, поставити кінчик язика за нижні зуби, як у вправі «Гірка», потім висунути його ледве вперед і покусувати згорнутий язик 10-15 раз.
Знову мій язик згорнувся,
В зуби нижні він уткнувся.
Вперед його ледь посуваю –
Гостренькі зуби хай кусають.

16. «Зажени м’яч у ворота»
Витягнути губи вперед «трубочкою» і тривало подути на кульку (лежить на столі перед дитиною), заганяючи її між двома кубиками.
Варіанти залежать від вашої фантазії. Можна запропонувати дитині подути на вертушку, дрібні іграшки, які легко покотити по столу, ватку (здути з долоньки). Направлений повітряний струмінь добре виробляється, якщо запропонувати дитині подути в маленьку чисту пляшку (з-під крапель). За точного потрапляння повітряного струменя в пляшку дитина почує своєрідний звук – гудок або свист ( «гуде пароплав»). Це дуже подобається дітям.
Щік своїх не надуваю,
М’яч в ворота заганяю.

17. «Хто далі зажене м’яч?»
Посміхнутися, покласти передній широкий край язика на нижню губу і, ніби промовляючи тривало звук ф, здмухнути ватку на протилежний край столу.

Моторика і мова

Що це таке, дрібна моторика? Так називається злагоджена й уміла робота наших пальців. Вона тому і називається дрібною, що пальці змушені виконувати складні та тонкі рухи.
Ще в ІІ столітті до нашої ери в Китаї було відомо про вплив дій руками на розвиток головного мозку людини. Древні китайці стверджували, що вправи за участю рук і пальців гармонізують тіло та розум, позитивно впливають на діяльність мозку. На кистях рук розташовано безліч рефлекторних точок, від яких ідуть імпульси в центральну нервову систему. Масажуючи певні точки, можна впливати на внутрішні органи, які з цими точками пов”язані. Так, масаж великого пальця підвищує активність головного мозку. Вказівний палець пов”язаний зі шлунком, середній – із кишечником. Масаж безіменно- го пальця позитивно позначається на роботі печінки та нирок, а мізинця – на роботі серця.
Чим краще розвинені дрібні рухи пальців, тим гармонійніше розвивається людина. А ще виявлений прямий зв”язок розвитку дрібних рухів руки з розвитком мовлення.
Все дуже просто: чим більше Ви будете працювати із малям ручками, тим швидше і краще він почне говорити, тим правильніше буде його мовлення.
Маля народжується, і його пальчики ще нічого не вміють. Мами розпові- дають дітям віршики про «Сороку-ворону» не тільки для загального розвит- ку, але й для того, щоб пальчики тренувати. Адже дуже непросто «варити кашку» або загинати неслухняні пальчики. Для більш дорослих малят гарним тренуванням пальчиків є пластилін або солоне тісто. Такі міні-вправи можна робити вже в рік-півтора. Різноманітні мозаїки теж стимулюють розвиток моторики.
Обираючи мозаїки, дотримуйтеся принципу: «Чим молодшою є дитина, тим крупнішими мають бути деталі».
Коли малюк трохи підросте, можете сміливо давати йому олівці, фарби або крейди. Будь-яке малювання теж сприяє розвитку дрібних м”язів руки.
Підготувала: логопед Шингур Т.В.
Декілька корисних порад

Найбільш поширеним видом мовленнєвого недоліку у дітей дошкільного віку є неправильна вимова звуків, особливо важких приголосних: с-з, ш-ж-ч, л-р. У цьому віці неправильна вимова звуків це природний етап і з віком вона минає, але за певних умов може закріпитись у стійкий мовний дефект.
Щоб запобігти такій ваді, батьки і дорослі повинні правильно розмовляти з дітьми. Речі називати чітко своїми назвами, не «сюсюкати».
У формі гри з маленькими дітьми імітуйте звуки тварин, голос труби, як їде трактор, гуркіт мотора. Артикуляційний апарат дитини тісно пов”язаний із дрібною моторикою рук. Розвиваючи дрібну моторику рук, ви розвиваєте артикуляційний апарат, тим самим попереджуючи в майбутньому вади звуковимови. Для цього потрібно заохочувати дитину ліпити з пластиліну, особливо дрібні деталі; складати конструктор; на нитку нанизувати бісер; перебирати зерно; малювати.
Також велику роль відіграє пальчикова гімнастика. Тому дуже корисно виконувати такі вправи з дітьми. Ось, наприклад:
1.Ми долоньки розітрем і зігрієм пальчики,
Будем плескати руками, як маленькі зайчики.
2.П”ять братів, п”ять зайців, п”ять завзятих молодців.
Це не в лісі сірі зайці, а це просто твої пальці.
3.Розтирати кожен пальчик круговими рухами і промовляти:
Цей пальчик твій татусь.
Це твоя матуся.
Цей пальчик це дідусь.
Це твоя бабуся.
А цей пальчик, це — я,
Оце вся моя сім”я.